Jarní škola sociální práce v Evropě pro studenty magisterského a doktorského studia 2015
9. ročníku Mezinárodní jarní školy sociální práce, který proběhl ve dnech 14. – 17. dubna 2015 v areálu VŠB TUO, se zúčastnilo celkem 59 osob, z toho 37 ze zahraničních univerzit – z německého Eichstättu a Landshutu. Koblenze, Brém, anglického Hertfordshire, finského Kuopia, slovenské Trnavy, francouzského Lille, rakouského Dornbirnu a polské Lodže a Olsztynu.
Odborný program byl věnován příspěvkům studentů týkajících se disertačních či diplomových prací, diskusemi s učiteli, skupinovým a individuálním konzultacím. Možnost setkat se, diskutovat v neformálním, přátelském prostředí s akademiky z různých zemí, získat od nich „zpětnou vazbu“ a příležitost vyzkoušet si prezentaci v anglickém jazyce je pro účastníky této akce stěžejní.
V rámci letošní Jarní školy proběhly přednášky a workshop realizované v rámci projektu „Rozšíření a rozvoj vědeckovýzkumného týmu OU FSS“ (VEDTYM), který je ve fázi udržitelnosti. Konkrétně se jednalo o badatelské odpoledne s prof. Detlefem Baumem ze SRN, který se zabýval tématem Social division, gentrification and socio-spacial segregation in German cities a dále rozšířený blok prof. Briana Littlechilda z University of Hertfordshire Research in the areas of child protection and mental health – the ethics and methods for research in sensitive areas with vulnerable clients.
| Přednášky akademiků | |
|---|---|
| Prof. Ewa Kantowicz PL | Research on professionalization and SW education in Poland |
| Prof. Detlef Baum, SRN | Social division, gentrification and socio-spacial segregation in German cities |
| Prof. Brian Littlechild, UK | Research in the areas of child protection and mental health – the ethics and methods for research in sensitive areas with vulnerable clients |
| Příspěvky studentů | |
| Barbora Gřundělová, CZ | The importance of gender competencies for professional practice in SW |
| Izabela Kaminska, PL | Professional identity understood as a process |
| Ella Pobee, UK | The use of the „self“ in SW practice: social workers as recipients of social work care |
| Martina Závodná, CZ | School social work in the Czech Republic |
| Nga Onana Chantal, FR | The existence of disadvantaged areas |
| Klára Ganobjáková, CZ | The level of housing of the people with health disability and her interpretation in Ostrava city |
| Sandrine Carlier, FR | Socialization of the children of the family in demand of asylum |
| Kateřina Glumbíková, CZ | Reintegration of lone mothers living in asylum houses to permanent housing forms |
| Vanessa Mankus, DE | Significance of diagnosis in clinical social work |
| Monika Ottová, Richard Palatý, dr. Anna Krausová, CZ | Housing needs of families with children living in the dormitories |
| Matthias Natter, DE | How are different diagnostic instruments of social support in SW apli cable and useful |
| Blanka Fiurášková, CZ | Mediation as part of social work with family |
| Emilie Duvivier, FR | Unaccompanied minors in France |
| Klaudia Vidová, SK | Partnership in the context of physical disability |
| Aneta Kožušníková, CZ | The role of SW in hospice and palliative care of children in Czech rep. and Poland |
| Monika Bjelončíková, CZ | Social work and social consequences of life with HIV/AIDS |
| Pauline Flahaut, FR | Walt Disney, an impact in sexual identity construction |
| Kat Thorogood, UK | Child sexual exploitiation: challenging perceptions, identifying risks and addressing need |
| Iain Boyd, UK | An examination of the media response to the Rotherham (UK) child abuse scandal and the recommendations made by the Jay Report |
| Daniel Hoerl, DE | Therapeutic climbing – a qualitative study about effects on clients |
| Lenka Caletková, CZ | Effective management of selected processes in social work service organizations |
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022
























