Jarní škola sociální práce v Evropě pro studenty magisterského a doktorského studia 2015

9. ročníku Mezinárodní jarní školy sociální práce, který proběhl ve dnech 14. - 17. dubna 2015 v areálu VŠB TUO, se zúčastnilo celkem 59 osob, z toho 37 ze zahraničních univerzit - z německého Eichstättu a Landshutu. Koblenze, Brém, anglického Hertfordshire, finského Kuopia, slovenské Trnavy, francouzského Lille, rakouského Dornbirnu a polské Lodže a Olsztynu.

Jarní škola sociální práce v Evropě pro studenty magisterského a doktorského studia 2015
Jarní škola sociální práce v Evropě pro studenty magisterského a doktorského studia 2015
Jarní škola sociální práce v Evropě pro studenty magisterského a doktorského studia 2015

Odborný program byl věnován příspěvkům studentů týkajících se disertačních či diplomových prací, diskusemi s učiteli, skupinovým a individuálním konzultacím. Možnost setkat se, diskutovat v neformálním, přátelském prostředí s akademiky z různých zemí, získat od nich „zpětnou vazbu“ a příležitost vyzkoušet si prezentaci v anglickém jazyce je pro účastníky této akce stěžejní.

V rámci letošní Jarní školy proběhly přednášky a workshop realizované v rámci projektu „Rozšíření a rozvoj vědeckovýzkumného týmu OU FSS“ (VEDTYM), který je ve fázi udržitelnosti. Konkrétně se jednalo o badatelské odpoledne s prof. Detlefem Baumem ze SRN, který se zabýval tématem Social division, gentrification and socio-spacial segregation in German cities a dále rozšířený blok prof. Briana Littlechilda z University of Hertfordshire Research in the areas of child protection and mental health - the ethics and methods for research in sensitive areas with vulnerable clients.

Přednášky akademiků
Prof. Ewa Kantowicz PLResearch on professionalization and SW education in Poland
Prof. Detlef Baum, SRNSocial division, gentrification and socio-spacial segregation in German cities
Prof. Brian Littlechild, UKResearch in the areas of child protection and mental health - the ethics and methods for research in sensitive areas with vulnerable clients

Příspěvky studentů
Barbora Gřundělová, CZThe importance of gender competencies for professional practice in SW
Izabela Kaminska, PLProfessional identity understood as a process
Ella Pobee, UKThe use of the „self“ in SW practice: social workers as recipients of social work care
Martina Závodná, CZSchool social work in the Czech Republic
Nga Onana Chantal, FRThe existence of disadvantaged areas
Klára Ganobjáková, CZ The level of housing of the people with health disability and her interpretation in Ostrava city
Sandrine Carlier, FRSocialization of the children of the family in demand of asylum
Kateřina Glumbíková, CZReintegration of lone mothers living in asylum houses to permanent housing forms
Vanessa Mankus, DESignificance of diagnosis in clinical social work
Monika Ottová, Richard Palatý, dr. Anna Krausová, CZHousing needs of families with children living in the dormitories
Matthias Natter, DEHow are different diagnostic instruments of social support in SW apli cable and useful
Blanka Fiurášková, CZMediation as part of social work with family
Emilie Duvivier, FRUnaccompanied minors in France
Klaudia Vidová, SKPartnership in the context of physical disability
Aneta Kožušníková, CZThe role of SW in hospice and palliative care of children in Czech rep. and Poland
Monika Bjelončíková, CZSocial work and social consequences of life with HIV/AIDS
Pauline Flahaut, FRWalt Disney, an impact in sexual identity construction
Kat Thorogood, UKChild sexual exploitiation: challenging perceptions, identifying risks and addressing need
Iain Boyd, UK An examination of the media response to the Rotherham (UK) child abuse scandal and the recommendations made by the Jay Report
Daniel Hoerl, DETherapeutic climbing - a qualitative study about effects on clients
Lenka Caletková, CZEffective management of selected processes in social work service organizations

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022